Wednesday, August 11, 2010

Black Berry Diharamkan Di Malaysia?

Posted by Cemang 11:26 PM, under | No comments

BB 150x150 BlackBerry Diharamkan Di Malaysia ?

Tadi aku tengok Buletin Utama TV3 Datuk Seri Dr Rais Yatim menyatakan sedang membuat kajian terhadap Telefon Bimbit ni sama ade Kerajaan akan mengharamkan or tidak . Tapi banyak negara sudah mengutarakan isu yang sama dengan alasan telefon bimbit ini boleh mengancam negara. Kerajaan UAE telah menghalang servis kerana mereka berpendapat bahawa penggunaan jalur lebar dengan menggunakan tanpa had dan segala rahsia kerajaan dapat di hantar ke luar negara secara automatik. Antara negara lain yang ingin mengharamkan penggunaan adalah Algeria .

Berikut antara sebab-sebab mengapa Telefon bimbit ini diharam?

  • Jika terdapat benda yang tidak elok pada laman web tersebut sehingga menimbulkan keraguan kerajaan mereka akan blok tetapi dengan penggunaan mereka tidak dapat berbuat demikian kerana semua data akan di masukkan ke server syarikat sendiri jadi mereka tidak bley blok laman web tersebut. Berbanding telefon bimbit yang lain menggunakan local provider untuk mengakses.
  • Lebih ditakuti oleh mereka ialah komunikasi antara pengebom berani mati , dengan menggunakan telefon bimbit ini mereka tidak boleh mengesan perbualan tersebut.

Di Indonesia penggunaan ini tidak , adakah akan ikut jejak langkah Kerajaan UAE atau Algeria untuk mengharamkannya ? Kita tunggu keputusan dari pihak SKMM selepas kajian yang dilakukan.

P/S : Hope janganla haramkan BB ni aku baru je nak beli ni hahaha

Nota Kaki ( tiru cikmin hehe) : Napa Kerajaan UAE tak haramkan FB ek..Fb pon bley di anggap mengancam negara

Anda mungkin juga minat ni:

0 comments:

Post a Comment

Tags

Followers